Weekendje weg met de lads!

22 februari 2014 - Ballycastle, Verenigd Koninkrijk

Jullie hebben een tijd niks van me gehoord, maar geen zorgen, ik leef nog! Ik ben van het weekend weg geweest met het senioren hurlingteam naar Ballycastle, en het was een superleuk weekend!

Nadat ik vrijdagavond heb mee gedaan met de pubquiz in het clubhuis, vertrekken we zaterdagmiddag met een hele stoet auto's richting het noorden. De rit naar Ballycastle was heel mooi, het landschap van Noord-Ierland is prachtig. Aangekomen bij hun hotel blijkt dat ze soep en broodjes klaar hebben staan voor ons, maar ik ga eerst maar even inchecken in mijn hostel. Die bevind zich gelukkig direct naast het hostel, maar de deur is dicht en er is geen bel.. Ik bel de eigenaresse en ze blijkt op een begrafenis te zijn. Ik ga dus eerst maar terug naar de soep, en hierna check ik in. Gelukkig is het maar voor een nachtje, want de verwarming doet het niet in de kamers.. ik vrees het ergste voor vannacht!

De match is op een veld net buiten Ballycastle, en de wind is hierboven verschrikkelijk! De jongens waaien bijna weg, maar ze hebben nog wel even tijd voor een groepsfoto. Ze winnen de match (joepie!) en hierna gaan we een hapje eten in het clubhuis. Blijkbaar is dat een traditie: als je een team uitnodigt voor een vriendschappelijk wedstrijd en dit team moet van ver komen, dan zorg jij als club ervoor dat ze een warme maaltijd krijgen. Vind ik een prima idee! Na het eten gaan we met de hele groep naar de pub van het hotel, en het wordt nog een hele gezellig avond!  Hoewel ze morgen weer een wedstrijd hebben worden er toch een aantal pints gedronken, en om middernacht wordt er chinees bezorgd. Ik breng de avond door in het gezelschap van de wat oudere leden van de groep (de 30-plussers), en ik heb me toch wat afgelachen met ze. Heel erg leuk om ook deze kant van de sport mee te maken! Het voelt alsof ik op kamp ben, zeker als we om 1 uur langzaamaan naar bed worden gestuurd door de coaches.. pech voor de jongere spelers, die hadden gehoopt dat ze nog een club in konden duiken

Ik heb geen oog dicht gedaan vanwege de kou :( het elektrisch kacheltje diende ook als schijnwerper als je hem aan deed, dus het was kiezen tussen warmte en duisternis, en uiteindelijk heb ik de eskimojas die ik mag lenen van mijn gastgezinmama over het bed heen gelegd. 's Ochtends sprong ik vol goede moed onder de douche, maar die bleek ook maar twee standen te hebben: brandend heet of ijskoud..  good morning to me! Ik ga ontbijten met het team in hun luxueuze hotel, en dit maakt gelukkig een heleboel goed! De mannen zijn het erover eens dat ik niet moet gaan uitchecken maar gewoon de sleutel door de brievenbus moet gooien en moet vertrekken. Hoewel dit heel aantrekkelijk klinkt (de 5 euro voorschot die ik heb betaald is alles wat ik voor dit hotel over heb.. ) maar ik besluit toch de goede burger uit te hangen De eigenaresse is nergens te bekennen, en na weer gebeld te hebben blijkt dat ze weer op een begrafenis was (haar derde al.. ga nooit in Ballycastle wonen, je wordt er niet oud!) Ik betaal 1/3 van de afgesproken prijs, en beloof mezelf om hier nooit meer terug te komen. Na een lekkere wandeling over het strand vertrek ik weer met het team naar de volgende wedstrijd!

Ook deze wedstrijd winnen ze, maar het is een heel ander soort match. Er ligt een prachtig hurling veld naast het clubhuis, maar volgens de coaches van het thuisteam is daar iets mis mee, dus ze zullen moeten spelen op een sompig en slecht onderhouden kleiner veld. Later blijkt dat ze hebben gezien hoe goed St. Vincents het zaterdagavond deed op een veld van normaal formaat, en ze hoopten te winnen van St. Vincents op een kleiner veld.. sportief is het niet. Dit team lijkt sowieso minder sportief te zijn: meerdere keren duwt of stompt één van hun spelers de jongen dicht bij hem, en er breekt tot 2 keer toe een gevecht uit op het veld.. er hangt duidelijk een heel ander soort sfeer  Gelukkig krijgen we ook hier soep en sandwiches (daar houden ze wel van), en dan is het tijd om weer naar huis te gaan.

Op de terugweg heb ik lekker kunnen pitten in de auto (dat laat wel zien hoe goed ik me op m'n gemak voel bij de coaches, haha). Het is heel leuk om het team op deze manier te hebben leren kennen, en ik kijk uit naar de rest van de tijd die ik met ze kan doorbrengen. Vanavond (maandag) doe ik mijn eerste interview, wat ik stiekem heel spannend vind! Gelukkig kan ik daarna de spanning kwijtraken tijdens een avondje bingo, haha.

Op de heenweg had ik Damien en Paddy uitgelegd wat 'klootschieten is', omdat ze in Ierland een soortgelijke traditie hebben waarbij je een bal met een hurley in zo min mogelijk slagen over een berg moet slaan. De mooiste quote van dit weekend zal ik dan ook nooit vergeten: beautiful day for swinging around a bulls testicle, Rosanne.

Donderdag komt de familie al langs! Ik heb hier echt super veel zin in!! Nog maar 3 nachtjes slapen en dan gaan we Dublin onveilig maken!

Liefs!

1. Robin:
    24 februari 2014
    Good to hear that the hurley lads pamper you so well, Rosanne!
  2. Tante Sandra en oom Klaas:
    Lieve Rosanne,

We misten je blog al het weekend, maar wisten dat je in Ballycastle zat. Wat fijn dat je zo'n leuk weekend heb gehad met de "lads". Ze zijn wel gek met jou, zoveel aandacht van zo'n Nederlandse blondine zal ze wel goed doen. Nog een Laar dagen werken en dan komen we donderdag! We zullen warme kleren mee nemen, want als ik jou zo hoor dan is dat wel nodig in Ierland. Gelukkig zijn er voldoende pubs om weer op te warmen in Dublin.
    Heel veel plezier, ook succes met je eerste interview.

Dikke kus, tante Sandra
  3. Onvoorstelbare opperkoning:
    24 februari 2014
    Haha hellleeeuw! Het klinkt weer goed daar allemaal Rosan, op het hostel na. Wat een pauperding haha, en het klinkt niet echt als een dorp om oud te worden nee! Misschien was ze op de begrafenissen van 'gastvrijheid' en 'service'. Dat ze maar in vrede mogen rusten.
    Wel echt leuk dat ze je zo goed opvangen daar joh! Ik krijg ook echt een beetje het kampgevoel haha, vooral met je bingo als ontspanning. Donderdag komen papa en mama en oom klaas en tante je kant al op he! Het lijkt alsof je pas een week geleden bent vertrokken, de tijd gaat snel joh. Hopelijk heb jij het over een paar weken nog steeds zo naar je zin als nu en kijk je met goede herinneringen terug! Ik vind het in ieder geval heel gaaf dat je het zo goed redt daar in je eentje.
  4. Lien:
    24 februari 2014
    Jemig Rosanne, wat een avontuur weer! Het lijkt erop dat ze je daar geadopteerd hebben:) Mooier kan je het niet krijgen zou ik zeggen. Je gaat het hier in Nederland nog heel erg saai vinden. Misschien maar gelijk een club opzoeken? Hoewel het me wel een heel stevige sport lijkt voor een meisje. Ik neem tenminste aan dat de dames niet onderdoen voor de heren. Ze zwaaien flink in her rond met die hurley. En dat stuk gezelligheid is ook net wat voor jou. Zo grappig dat je al zo kunt lachen met de senioren in de pub! Je krijgt blijkbaar de humor goed mee. Ook al is het op zijn Irish. En het is altijd goed om wat Drentse cultuur over te brengen op de Ieren. Ze kunnen er vast nog wel een sport bij gebruiken.Ik had je graag willen zien. Dat denk ik de hele tijd.
    We hebben reuze veel zin om te komen. En zullen lekkere rooibos en maroc thee voor je meenemen. Plus stroopwafels voor je gastgezin. Denk je dat ze ze ook lekker vinden in de kantine van je club? Dan nemen we extra mee.
  5. Mama:
    25 februari 2014
    Dag lieverd,

Wat een plezier om weer een verslag te lezen. Ik ben gewoon jaloers op al je avonturen, dus het is goed dat we donderdag naar Ierland komen. Je foto's geven goed de sfeer weer. Ben erg benieuwd hoe je eerste interview is gegaan. Weer een volgende fase in je veldwerk. Morgen nog de laatste spullen in de koffer stoppen en dan donderdag om 7 uur met de trein naar Schiphol. Het lijkt nog zo kort geleden dat we jou naar Schiphol brachten. En toen konden we nog niet weten hoe goed jij het daar zou doen. Big hug :)
  6. Tante Sandra en oom Klaas:
    26 februari 2014
    Lieve Rosanne,

In het begin leek het nog ver weg, maar morgen krijg je versterking van een groep bekende Nederlanders (althans voor jou) die naar Dublin afreizen .
    En geloof het of niet, maar ze schijnen voor de komende dagen ook nog eens beter weer mee te nemen. We hebben er heel veel zin in om jou in het echt tussen al die Ieren te zien en er een paar erg gezellige dagen van te maken.

En nog even voor de zekerheid, de pubs zijn toch wel verwarmd?

Liefs en tot morgen , oom Klaas
  7. Rosanne:
    26 februari 2014
    De pubs zijn verwarmd, het zonnetje schijnt en de mannen zijn klaar voor de wedstrijd! Kom maar op, BN'ers! :D