By the way, pack an overnight bag..

19 februari 2014 - Dublin, Ierland

Vandaag begon de dag met heel lang uitslapen, heerlijk. Sinds ik heb gevraagd of mijn gastgezin mijn radiator ook uit kan zetten slaap ik veel beter, want ik werd elke ochtend wakker in een sauna. Nu is er natuurlijk een nieuw probleem: ik wil m'n warme bedje niet uit! Gelukkig had ik ook niet zoveel op de planning staan voor overdag, dus ik kon lekker blijven tukken. Na een goed ontbijt ben ik naar Dublin gegaan om wat boodschappen te doen, en ik vond de beste winkelstraat.. deze kant van cultuur moet ik natuurlijk ook leren kennen! Ik heb dus mooi wat blauw/witte kleding gekocht (dat zijn de kleuren van St. Vincents) en ik heb eindelijk het perfecte (nep)leren jasje gevonden. Jiehaaa! Het is geweldig om gewoon op een bankje te zitten en te kijken naar de mensen die langs lopen, want de manier waarop sommige meiden zich hier kleden is fascinerend! Met een dikke laag plamuur op het gezicht lopen ze rond in de kortste rokjes/broekjes/jurkjes, en het haar moet vooral zo lang en opgepoft mogelijk. Ik denk dat ik die kant van het Ierse volk maar aan andere mensen over laat.. maar het is wel mooi om naar te gluren, haha.

Vanavond had het seniorenteam weer een buitentraining, dit keer op het eigen veld. Ze beginnen deze week met de snelheidsoefeningen, wat heel erg laat is maar dit komt door het slechte weer. Je kunt wel merken dat ze de afgelopen weken vooral 'upper strenght' hebben getraind, want sommige zijn nogal snel uitgeput (niet dat ik het beter zou doen hoor, haha). Aan het begin van de training mag ik bij de gevonden voorwerp een hurley uitzoeken, en er is er eentje in mijn maat, dus voilà! Het is een vrij smalle hurley, vooral geschikt om ballen vanaf de grond te slaan. Damien heeft weer een gedicht voor me opgezocht, dit keer over 'the Celtic Connection'..

A blast of Celtic music,

A sound fossil from the past,

Carried from a distant space

To ear, through mouth,

Through millenium of time,

Tied his soul to a billion men,

Of the same tribe,

Of the same spirit,

By some intangible thread.

Nou, ik kan je vertellen dat je best wel snel die Celtic Connection te pakken hebt hoor!

Aan het eind van de training krijg ik een lift van Kieran (ik hoef echt nooit naar huis te lopen als ik bij hen ben, luxe hè). Ik spreek eerst Damien nog even over de wedstrijd die ze komend weekend hebben in Ballycastle (googlemaps het maar eens, het is helemaal in het topje van Noord-Ierland! Op een goeie dag kun je Schotland zien liggen!!). Hij verteld me hoe laat we vertrekken, en voegt er dan nog even doodleuk aan toe: "by the way, we'll be staying for the night, so if you want to pack anything.. ". Bedankt voor de waarschuwing! Gelukkig heb ik nog snel een plekje in een hostel gevonden, anders was het heel ongemakkelijk worden voor me: aan het voeteneind slapen van een bed vol stinkende hurlingmannen was geen onderdeel van mijn onderzoeksplan, haha  Phieuw. Maar super leuk, want zo kan ik eens de real deal mee maken! Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat voor regio het is: eerst hoor ik dat het uitzonderlijk is om daar hurling te spelen, en vandaag vertellen ze me dat het niveau daar juist heel hoog ligt.. misschien is dit wel het 'klein maar fijn' idee van hurlinggemeenschap? In ieder geval schijnt het veld spectaculair te zijn, omdat het helemaal tot aan de klif loopt!

Het is eigenlijk jammer dat we daar zondag alweer weg gaan, want het schijnt een heel mooi gebied te zijn en ik zou er best nog een dagje rond willen wandelen! Een aantal scenes van Game of Thrones zijn er opgenomen, dus wie weet wat ik daar allemaal tegen kom! Ik heb er in ieder geval zin in!

Liefs!

1. Maya, Bas en Max:
    Hello my dear,
    Je gaat het nog druk krijgen. Komend weekend in Ballycastle en waarschijnlijk ga je nog een hurlingtour door Ierland maken.Haha. En wie weet zit je binnenkort voor een follow up onderzoek in de States. Ik heb gelezen dat hurling de afgelopen drie jaar enorm in de lift zit bij de Irish Americans. Je verhalen worden door ons met veel plezier gelezen. Dus keep on writing. Trouwens het gedicht is weer heel sterk.
    groeten uit de Belgische rimboe
  2. Tante Sandra en oom Klaas:
    Lieve Rosanne,

Wat een avonturen beleef jij! Ik heb Ballycastle meteen opgezocht op googlemaps en je kunt er inderdaad bijna Schotland aanraken. In de verte ligt dan zelfs Glascow. Wat leuk dat je je in zo'n korte tijd al hebt weten in te burgeren in de hurling sport. Ik heb er veel zin in om ook een wedstrijd te gaan kijken. Zal zien of ik ook iets blauws heb om als goeie supporter aan de kant te staan. Heel veel plezier en blijf schrijven! We genieten erg van je verhalen en leven met je mee!

Dikke kus, tante Sandra
  3. Lien:
    Hoi Rosanne!

Het gedicht klinkt wel heel antropologisch, als ze het hebben over de tribes.
    En jij zit er middenin, dat is duidelijk. Geweldige kans om helemaal naar het uiterste noorden te gaan. Even gegoogled:
    Fáilte chuig líonláithreán Cumann Lúthcleas Gael Baile an Chaisil.
    Het is maar dat je het weet. Voor 10 euro kan je als student lid worden van Ballycastle GAA!
    Over een week zitten we al in de pub!

xxx mama
  4. Robin:
    21 februari 2014
    Goed verhaal! Heel leuk om te lezen weer.
    Trots op je dat je jezelf zo goed binnen hebt gekregen in de Hurling mannencultuur, petje af. Ik ben heel benieuwd naar dat veld bij de kliffen.
    Goed om te zien dat je steeds weer nieuwe verhalen hebt. Die meerdaagse trip met de Hurling heren moet ook een avontuur worden. Ik ben benieuwd.
    Chill dat je al heel gauw Nederlands bezoek krijgt, geniet ervan samen.