A day in Dublin.

6 februari 2014 - Dublin, Ierland

Hallo Nederland (en andere lezers)!

Vanochtend heb ik het nummer gekregen van de Gaelic football trainer van St. Vincents. Ik heb hem gebeld en hij kan me aan een heleboel mensen voorstellen! Ten eerste aan de hurlingspelers en coaches van St. Vincents, waaronder eentje die bij het hurlingteam van Dublin speelt. En… hij gaat proberen om een interview voor me te regelen met de coaches van het hurlingteam van Dublin! Exciting! Je merkt wel dat mensen graag over hurling en de GAA willen praten, wat heel mooi uit komt voor ons onderzoek!

Omdat ik weer een hele dag voor me had om te vullen, heb ik Robin’s advies opgevolgd en ben ik het avontuur zelf weer gaan opzoeken! Omdat hier in de buurt geen enkele pub is (het is gewoon een woonwijk), heb ik de DART trein naar Dublin genomen. Ik heb geprobeerd om de weg te vinden naar het Olympia theater, een mooi oud theater in Temple Bar, maar mijn richtingsgevoel in Dublin is echt compleet in de war! Ik verdwaal constant. Gelukkig zijn er genoeg mensen die je de goeie kant op willen wijzen. Voordat ik het theater vind duik ik even Dublin Castle in, maar ik kan alleen de buitenkant bekijken omdat je overal voor moet betalen (en ik ben al zo’n arme studente). Gelukkig blijkt het theater tegenover Dublin Castle te liggen! Ik koop een ticket voor het concert van Newton Faulkner, en besluit dan op zoek te gaan naar een fietswinkel die op internet werd aangegeven. Na weer drie rondjes te hebben gelopen hoor ik ineens de zoete klanten van ‘the Wild Rover’ van the Dubliners. De bron van het geluid blijkt de pub te zijn die ik maandag al op de foto had gezet, de gele pub behangen met 20 vlaggen, ‘the Oliver St. John Gogarty’. Deze cultuuruiting kan ik niet negeren! Ik besluit de Ierse cultuur op te zoeken en duik de pub in! Er staan twee mannen muziek te spelen, begeleid door gezang uit de hele pub. De sfeer is geweldig, en ik besluit ook maar een biertje te bestellen! Half a pint o’ lager please!

De muzikanten zijn echte lolbroeken en de hele zaal zingt in volle borst mee als Seven Drunken Nights gezongen wordt Ik bestel nog maar een biertje, en vergeet erbij te zeggen dat ik ‘lager’ (pils) wil.. daar zit ik dan per ongeluk aan mijn eerste glas Guinness! Het is niet zo vies als ik het in Nederland vind! Mooie meevaller, en gelukkig krijg ik er een mooi Iers petje bij. Als je in een bar in Ierland een drankje besteld betaal je wel de hoofdprijs trouwens! €4,30 voor een halve pint!

Hierna ga ik op weer zoek naar de fietswinkel, en warempel, ik vind hem gewoon! Ze hebben drie tweedehandsfietsen voor dames staan, waaronder twee dwergmountainbikes.. de goeie fiets is volgende week klaar, dus dan ga ik maar even terug! Voordat het concert begint ga ik een lekkere bak champignon/linzensoep eten met walnotenbrood en bessencrumble toe. Jummy! Ik vind in één keer het Olympia theater terug (jaja, ik kom er wel) en ik zoek mijn stoel op. Het is echt een prachtig oud theater, met hele kleine klapstoeltjes. Gelukkig zit ik aan het gangpad, dus kan ik mijn lange stelten lekker opzij schuiven. Het voorprogramma is Sam Brookes, een jonge zanger met een hele mooie stem. Maar dan is het tijd voor het hoofdprogramma: Newton Faulkner! Hij heeft nog steeds een volle bos lange dreadlocks, en hij draagt twee verschillende sokken, hihi. Onder het genot van een West Coast Cooler Rosé (een fuzzy roze zoet drankje) geniet ik van alle bekende en onbekende nummers Wat een ontzettend leuk concert, zeker omdat het in zo’n mooi gebouw is, en ik nooit in mijn eentje naar een concert zou gaan normaal! Maar ik had dit niet willen missen. Tijdens het laatste nummer ga ik er vandoor zodat ik op tijd de DART trein terug kan pakken. Dit was weer een mooie dag!

Bedankt voor alle lieve reacties! Ik vind het super leuk om te merken dat iedereen zo meeleeft en het is heel erg leuk om alle reacties te lezen.

Liefs!

1. Victor:
    7 februari 2014
    Als je buiten Temple Bar zit is t bier n stuk goedkoper hoor! ;) (en met n volle pint heb je meer bier voor je geld hoor ;) ).

Enjoy!
  2. Rosanne:
    7 februari 2014
    Haha, bedankt Victor! Die barman zei al dat Temple Bar de duurste wijk was, goed om te weten. Een volle pint Guinness was voor mij een beetje veel om 4 uur 's middags ;) Ik moet nog even wennen aan de Ierse manier van leven, haha.
  3. Hanna:
    7 februari 2014
    Hee Sennie! Opvallend, na twee biertjes kun je ineens wel de weg vinden.... ;) Heb je Bono al gespot?

X
  4. Tante karin:
    7 februari 2014
    Lieverd wat vind ik het leuk om je vehalen te lezen. Over een tijdje komen er vier rijke mensen naar je toe en.kun je alles doen wat je leuk en lekker vindt. Geniet ervan. Ik heb nu wat minder tijd maar op naar je volgende belevenis!
  5. Nienke:
    7 februari 2014
    Wat leuk om te lezen allemaal lieve Roos :-)
    Het klinkt goed!
    Liefs Nienke
  6. Oom Klaas en tante Sandra:
    Lieve Rosanne,

Vanaf het begin heb ik jouw leuke verhalen gevolgd en tezamen met Sandra gereageerd, maar nu even een persoonlijke noot van jouw langste oom.
    Het klinkt wel gaaf zo'n pub waar die live muziek wordt gespeeld, Ik zou er zo bij willen zijn, maar we moeten nog even 3 weekjes wachten. Die prijzen voor een half pint zijn inderdaad pittig, fijn dat je ons waarschuwt, want dan zullen
    We zorgen dat we genoeg zakgeld bij ons hebben om er een leuk weekend van te maken. Een ding is wel duidelijk we willen in ieder geval de typisch Ierse sfeer proeven met elkaar! Dat komt helemaal goed,
    Heel veel plezier dit weekend met jouw eerste real hurling ontmoeting! We zijn erg benieuwd.
    Zoals je weet gaan wij dit weekend even in Houten overleggen voor een mooie langweekend invulling in Dublin. Tussendoor gaan we ook nog even kijken naar Robins kamer in Amsterdam. wordt vast wel gezellig.
    Tot de volgende keer en dikke kus,
    Oom Klaas.
  7. Lien:
    Hoi Rosie,
    Wat een avontuur! Wat zou ik graag mee hebben gezongen in die pub! Ik denk dat ik de teksten nog wel ken! Gaan we doen als we komen?
    Goed bezig meisje!
    dikke kus xxx mama