Eindelijk begonnen!

12 februari 2014 - Dublin, Ierland

‘Allo, ‘allo!

Over gisteren heb ik geen reisverslag geschreven, omdat er niet veel is gebeurd. De dag begon weer met regen, maar dat was niet zo erg, want ik had toch een videochatdate met mama! Helaas was mijn internetverbinding weer prut, dus in plaats daarvan hebben we gebeld. Het is wel vreemd om de woonkamer thuis gewoon op de webcam te zien, en om te weten dat je daar pas over ruim 2 maanden weer op de bank kan ploffen! Ik zou het niet erg vinden om weer even thuis te zijn, zeker nu het weer hier zo slecht is en je eigenlijk alleen maar binnen kunt zitten.’s Middags werd het weer niet beter: de regen hield op, maar werd vervangen met natte sneeuw!

Ik ben gisteren vooral bezig geweest met het uitzoeken van leuke evenementen. Ik heb iets gevonden dat ‘Experience Gaelic Games’ heet; dan ga je na een korte introductie in de GAA zelf aan de slag met trainers, die je Gaelic football, hurling en handbal leren. Dit is natuurlijk hartstikke leuk om te doen totdat ik het overdag drukker krijg met het uitschrijven van interviews en ervaringen.

Vandaag begon de dag weer met regen, maar ’s middags werd het weer beter. Helaas begon de dag wel met slecht nieuws :( Ik kreeg een telefoontje dat de trainer van St. Vincents me gemist heeft bij de training gisteravond.. ??? Ik was er van overtuigd dat de training op donderdag was!! Tuesday/Thursday.. wat ontzettend dom van me. Gelukkig vond Neil (de trainer) het niet zo erg, en hij stuurt me het nummer van de hurlingcoach die vanavond een training geeft. Dus dan kan ik gelukkig wel beginnen met het leggen van contacten! Neil maakte zich wel een beetje zorgen om me omdat ik nu in m’n eentje naar de club moet, maar ik denk dat dat wel goed komt. De hurlingtrainer heeft voor vanavond met me afgesproken, en ik kan twee binnentrainingen bijwonen (de velden zijn nog steeds afgesloten door het weer). Hier schrijf ik later meer over als ik ben geweest!

Mijn plan was om vandaag naar de Dublin Zoo te gaan, één van de oudste dierentuinen van de wereld, maar de regen komt met bakken uit de hemel vallen. Het waait hier ook zo hard dat de autoalarmen af gaan en het afval van de buren tegen mijn raam aan waait. Ik had eigenlijk voor vanmiddag een tour geboekt voor de Butler’s Chocolat Experience, want chocola maakt altijd alles beter, maar ik ga er niet heen, want ik weet niet zeker of ik op tijd terug ben voor de training, en ik kan niet nog een afspraak missen! Jammer, de chocolade en ik gaan elkaar missen, maar mijn eerste GAA-afspraak is belangrijker. Ik hou vanmiddag dan wel eventjes mijn eigen privé-chocolat experienxe met een lekkere reep Oreo-chocola

Zo, ik ben terug van de St. Vincents GAA Club! En het was een veelbelovende avond! Iedereen vond het leuk dat ik er was om onderzoek te doen en ze wilden allemaal wel met me kletsen erover, dus ik heb er vertrouwen in dat het met het onderzoek wel goed komt. Direct toen ik binnen was kreeg ik een ‘sliotar (“slitter”)’ te zien (een bal), die ik mocht houden (yes!)  Hij lijkt een beetje op een honkbal, maar dan met dikkere naden. Vandaag was het een kracht&conditietraining, dus veel hurlingachtige dingen gebeurden er niet. Ik heb met één van de coaches gekletst, en die heeft zelf zijn thesis geschreven over sporttheorie, en dan over de sociologische kant zoals nationalisme en identiteit (say what?). Die vond het dus heel erg leuk wat ik kwam doen! Ik heb zelfs een poging mogen wagen tot hurling spelen, maar ik merk toch wel dat ik gewend ben om met een honkbalknuppel te zwaaien, haha. Ach, het was ook pas de eerste poging hè. Nadat de eerste groep klaar was ben ik met twee van de spelers in de bar gaan zitten (zonder Guinness, helaas) en we hebben even kort gekletst over wat ik kom doen en hurling, onder andere over beschermende kleding. Helmen zijn pas verplicht sinds een jaar of 5, en ze dragen dus helemaal geen bescherming voor de edele delen! Iedereen is heel erg enthousiast om geïnterviewd te worden, maar daar begin ik denk ik volgende week aan.. vind het wel erg spannend namelijk ;) en ik moet toegeven dat de Ierse hurlingmannen precies zijn zoals ik me had voorgesteld: oh la la! Hihi

Aan het eind van de avond heeft de teammanager me met de auto naar huis gebracht, het was te donker en het regende te hard om te lopen (vonden ze). En nu snel de aantekeningen uitwerken, zodat ze zo volledig mogelijk zijn!

Ik vind het heel erg leuk om te horen dat jullie mijn schrijfstijl zo goed vinden! ik ben blij dat ik jullie op deze manier kan betrekken bij mijn avontuur, en als het dan ook nog leuk is om te lezen, is dat natuurlijk helemaal mooi. En ik ben blij dat het onderzoek eindelijk van de grond komt! Geeft weer vertrouwen voor de komende dagen.

Liefs!

1. Ronald:
    13 februari 2014
    supertof dat je zo met open armen wordt ontvangen door de hurling community! Moet een goed gevoel geven voor je onderzoek. Maar vind op zn minst dat je wel een keertje in volledige uitrusting aan een wedstrijdje moet meedoen :D
  2. Je moeder.:
    Hoi Rosanne,

We volgen je verhalen op de voet vanuit Houten. Zo te lezen is het Ierse weer niet helemaal je ding. Fijn dat het echte werk nu kan beginnen, dat vult de dag en is vast een stuk aangenamer. Verwarringen in de taal zul je nog wel regelmatig tegenkomen. Onze jongens gaven aan dat Iers zeer onverstaanbaar kan zijn. We hopen dat je onderzoek voorspoedig verloopt en dat je het naar je zin hebt.
    Voor de losse uurtjes heb ik misschien nog een idee. Ooit in een grijs verleden was er in het Rijks in A'dam een expositie Ierse kunst. Persoonlijk vond ik dat heel mooi. In Dublin in het Trinity college, deze heeft als het goed is een hele oude bibliotheek, vind je de Book of Kells een evangelarium uit 800 n.C. Columbanus, soms werd hij anders genoemd, kerstende de Ieren en stichtte een Klooster in 563 n.C op Iona. Dit is voor Ierland van groot belang geweest voor de beschaving. Enkele christenen trokken te voet naar Rome als pelgrims. Zij gingen vaak via Sankt Gallen en verbleven daar jaren. Het Book of Kells heeft als voorbeeld gediend voor vele evangeliaria in Europa. Het is zeker de moeite waard om het te bezichtigen. Het is een uniek werk en komt maar zelden van zijn plek. Het is een handschrift, alles is met de hand gemaakt, van het papier tot de inkt tot het geschreven schrift. Je bent nu zo dichtbij, dat is een buitenkansje.
  3. Je moeder.:
    13 februari 2014
    Deel 2, het paste er niet op.
    Verder stonden de Ieren in die tijd bekend om hun metaal werk, kleinkunst, sieraden uitgewerkt en met stenen belegd. Heel beroemd is de Tara, fibula, deze vindt je als het goed is in Turlough O'Carolan. Fibula zijn mantelspelden. De Ierse kunst is heel bijzonder en heel oud en heeft ook heel veel invloed gehad op de Europese kunst in die tijd. Daarnaast waren de Ieren vrij modern al in de vroege tijd. Vrouwen waren gelijk aan de man. Nu neem ik aan dat dat alleen van toepassing was als ze het huishouden deden en de kinderen, maar voor die tijd was dat toch een progressieve instelling.
    Uiteraard hopen we dat je het naar je zin zult hebben. We blijven je volgen. Misschien heb je tijd voor wat Ierse cultuur uit oude tijden, naast de hedendaagse cultuur op het hurling veld. De oude cultuur is in ieder geval overdekt, dat scheelt weer met dat weer.
    Groetjes van hier en veel plezier.
    Wil en Wilma
  4. Robin:
    13 februari 2014
    Dat is lekker binnen komen! Heel goed om te horen dat je contacten hebt kunnen leggen bij de vereniging en dat ze enthousiast zijn over je onderzoek.
    Goed bezig Roos! Mijn tip is om de Hurlingspelers veel guiness bier voor te schotelen, dan komen de betere verhalen naar boven.
    Dat weer lijkt me wel lachen, past prima bij Ierland. Maar ik hoop met je mee op een zomers dagje.
    2 maanden vliegen zo voorbij en als je straks thuis op de bank ploft zijn er vast ook dingen die je mist aan Ierland (avontuur kleine hobbit!)
    Succes daar met de Hurling mannen en regel een poncho.
  5. Mama:
    13 februari 2014
    Foutje kan gebeuren, zelfs voor een punctueel iemand als jij ;) Gelukkig pakken ze het goed op en je hebt al weer flink wat contacten er bij. Prima tweede week toch! En net als Robin denk ik dat je misschien aan het eind van de rit Ierland nog gaat missen.
    De cultuurtips van Wilma en Wil kunnen wij ook mooi gebruiken wanneer we in Dublin zijn eind van de maand.

Dikke kus, papa
  6. Tante karin:
    13 februari 2014
    Super Rosanne dat je hurling avontuur is begonnen! En dat iedereen zo welwillend is om er aan mee te werken. Dan kun.je met je verslag beginnen. Leuke bijkomstigheid is dat de mannen er goed uitzien!.... Toch?! Moet toch ook maar naar Ierland. Jammer alleen dat het weer niet echt meewerkt en dat je zelfs het afval van de buren van je ramen kunt schrapen.
    Hier hagelde het vanmiddag ook flink..moest met Job en.baas schuilen bij een kaas winkel...geen probleem! Net als jij houd ik van Eten! Ben zo benieuwd wat hurling is! Ruige sport geloof ik als ze al een toque om moesten vroeger! Haha. Liefs tante Karin
  7. Oom Klaas en tante Sandra:
    Lieve Rosanne,

Leuk om weer van je te horen, we volgen alles nauwgezet. Het lijkt hopeloos met het weer daar in Ierland, maar troost je, hier in Nederland is het ook pet!
    Wel fijn dat de eerste contacten met de hurling-boys nu gelegd zijn, al heb je dan ook een eerste afspraak gemist. en die chocola? Die komt vanzelf wel. Zelf vind ik de tip van Robin wel erg handig :hoe meer Guinness hoe spraakzamer de mannen zullen worden. Krijg je vast mooie verhalen van.
    Nou Rosanne, veel plezier en succes deze week met alle aktiviteiten. Nog een kleine 2 weekjes en wij zijn bij jou te gast. We tellen af! En we hebben er erg veel zin in!

Doei, oom Klaas
  8. Lien:
    13 februari 2014
    It geat on! ( Fries voor "het gaat beginnen", maar lijkt wel wat op Iers?
    Goeie acties Rosanne, op rainy thursday! Ik ga eens even op you-tube kijken hoe die Hurlingmannen eruit zien. Lachen...Zet hem op tussen de kerels hè.En echt, je mist hier niks en beleeft daar van alles!
  9. Onvoorstelbare opperkoning:
    He Roos!
    Mooi stuk weer haha, leuk dat je het allemaal zo goed bij aan het houden bent! En die Hurling-mannen kunnen nog zo leuk zijn, als ze op het moment supreme maar wel protection voor hun edele delen dragen hehe. Niemand wordt vrolijk van een kleine harige leprachaun ;)
    Die sport zelf lijkt me wel gaaf trouwens haha! Maak je ook video's voor thuis, of moeten we het met foto's doen? Haha het lijkt me best eng om die kerel te zijn, want masker of geen masker: het blijft beangstigend als er een knuppel om je hoofd heen gevouwen wordt. Hihi.
    Nou Rosan, tot snel weer en geniet van je vrije tijd daar he! Je gaat er ongetwijfeld hele mooie herinneringen aan over houden, ondanks of misschien wel juist dankzij het weer. En werken kan altijd nog he?

Vriendelijke groetjes,

de Koning.
  10. Lien:
    Zeg Rosanne,
    We hebben even gekeken op you-tube. Ze spelen het ook in Nieuw Zeeland!. had je Hobbitstee kunnen bezoeken! Plus beter weer ook;)
    Trouwens prachtige filmpjes op you-tube. Vooral die van top-10 hurling moments of the year. Heroïsche acties gewoon.En een enorm groot stadion, helemaal afgeladen vol. Bijzonder hoor! Zoals ze de bal op die stick al rennend meedragen. Flink oefenen dus Rosan. En houdt afstand van die gasten. Moeten we een helmpje meenemen?
    xxx