Inside Croke Park

13 februari 2014 - Dublin, Ierland

Ik heb wat gevonden om in de ochtend te doen! De was! Haha. Ik heb m’n bed opgemaakt en ik moet toegeven dat ik zelfs dit kleine huiselijke karweitje leuk vond. Ik mis duidelijk m’n huis, haha! Dit betekend niet dat ik als ik terug ben graag iedereens bed op maak, begrijp me niet verkeerd ;) en er was een verrassing vanochtend: ik kreeg een kaart in de bus! Een hele grote valentijnskaart met allemaal lieve boodschappen van la familia! Maar daar zien jullie morgen pas een foto van, op Valentijnsdag zelf!

Vandaag ben ik terug gegaan naar Croke Park, om de toer rondom het stadion te krijgen. Ik begreep helemaal niks van de bussen (er wordt nergens aangegeven waar ze langs komen, dus het is maar op goed geluk een bus pakken en ergens uitstappen!), maar ik ben er gekomen! Ik ben eerst nog eventjes de Hall of Fame gaan bekijken, en daar zag ik de naam staan van één van mijn contactpersonen bij St. Vincents! Ik denk dat het zijn papa is, maar toch supercool!

De rondleiding was echt heel erg leuk, heb veel dingen achter de schermen bekeken en veel uitleg gekregen over de ruimtes. We waren met een groep van 5 mensen, wat blijkbaar heel erg uitzonderlijk is, want meestal bestaan de groepen uit 40 tot 100 personen! Dit was dus eigenlijk een privérondleiding, jaja. Er was één kamer waar beide teams na de wedstrijd samen gaan eten, zonder media erbij. Dit is om ervoor te zorgen dat ze een lekker rustig momentje hebben met beide teams zonder alle heisa eromheen. Er was een lamp waar lichten in de vorm van footballs en hurlingballen aanhingen (ze representeren de footballteams en de 70 minuten van een hurlingwedstrijd, dus 70 hurlingballen), en als de spelers binnenkomen veranderen de ballen steeds van kleur. Bij elke speler wordt een bal de kleur van zijn club, en tijdens het eten wisselen de ballen de kleuren steeds af, om te laten zien dat ze allemaal gelijk zijn en verwoven met elkaar. We mochten ook de gelukskleedkamer in. De teams die in de eerste jaren van Croke Park in deze kleedkamer zaten wonnen allemaal, dus nu wil elk team in die kleedkamer zitten. Men heeft besloten om het maar gewoon op alfabetische volgorde te doen, want er werd veel ruzie gemaakt om die kleedkamer, haha.

Leuk is ook dat de gids vertelde van rituelen rondom de teams. Het team van Dublin maakt aan het begin van het seizoen een playlist (elke speler kiest een motiverend nummer) en voordat de wedstrijd begint spelen ze die lijst af. Zo gaan mensen een nummer associëren met een speler, en het afspelen van die lijst zou dan voor verbondenheid zorgen, haha. In ieder geval leuk om een goeie playlist te hebben toch?

In Croke Park worden ook veel concerten gegeven, en volgens het onderhoudteam mag er maximaal 3 nachten achter elkaar worden bedekt, anders is het gras verloren. Binnenkort gaat één of andere countryzanger 5 avonden achter elkaar optreden, dus ze vrezen het ergste! Een mooi verhaal is dat U2 hun podium in het midden van het veld wilden opbouwen, en dat mocht alleen van de GAA als ze een nieuw veld zouden betalen (was blijkbaar heel erg schadelijk). Nou, U2 deed daar niet moeilijk over en betaalde zo even 2 miljoen om dat voor elkaar te krijgen! Mafkezen..

Mijn excuses dat ik zoveel klaag over het weer, maar dat klagen schijnt heel erg Iers te zijn dus kan ik er niks aan doen, haha. Zelfs de gids zei dat Ierland nu 25 meter dichter bij Engeland ligt zo hard waait het, hihi. Nu moeten alle Engelsen even heel hard gaan blazen om ons weer terug in positie te krijgen. Een beetje wind en regen vind ik heus niet erg, maar het schijnt hier al sinds kerst heel erg slecht weer te zijn (zelfs voor Ierland). Het jammere is dat hierdoor veel dingen worden afgelast, en dat je niet ergens heen kunt zonder sowieso natgeregend te worden (of weg te waaien). We mochten niet eens het hoogste level van Croke Park op :( laten we hopen dat het nu een beetje bijdraait

Trouwens Wil en Wilma, bedankt voor de tips! Het Book of Kells ben ik al langs geweest, maar ik vond de entreeprijs een beetje te duur (zeker omdat je maar één pagina kunt bekijken) ;) Maar als het echt zo mooi is als jullie zeggen, dan ga ik er misschien toch even een kijkje wagen ;) misschien wel leuk om te doen als papa en mama & co hier heen komen!

Liefs!