Valentijnsdag én hurlingtraining!

15 februari 2014 - Dublin, Ierland

Omdat ik gisteren geen reisverslag heb gepost, doe ik het vandaag even voor beide dagen!

Gisteren was het natuurlijk Valentijnsdag! Hopelijk heeft iedereen een leuke dag gehad, met of zonder lover! Ik in ieder geval wel! Ik had dus een superlieve valentijnskaart gekregen, heel erg bedankt familia!  Omdat op het moment het Dublin Jameson Internationaal Film Festival bezig is, heb ik een leuke film uitgekozen om vanavond naartoe te gaan (Mother of George). Op aanraden van Tara ben ik eerst bij de Winling Stair gaan kijken, een klein boekenwinkeltje met een leuke uitstraling. Het aanbod van boeken was niet heel groot, maar het is altijd leuk om even rond te neuzen in een boekenwinkel! Ik heb in een andere boekenwinkel ‘Ulysses’ van James Joyce gekocht, een bekend boek van een nog bekendere Ierse schrijver. Je komt overal in Dublin plakkaten van zijn verhalen tegen, dus het wordt tijd om eens te lezen waar alle heisa over gaat! Ook heb ik lekkere warme sokken gekocht om me warm te houden tijdens de buitentrainingen en wedstrijden, want 2 uur in dit weer zorgt voor koude voeten! Natuurlijk kon ik de Ierse kniekousen niet laten liggen, haha!

Nadat Louise en ik hadden afgesproken om even te overleggen over de voortgang van het onderzoek, zijn we op zoek gegaan naar de bioscoop. Dit was nog best lastig te vinden, zeker omdat de man die we de weg vroegen helemaal enthousiast werd en vooral graag wilde uitleggen hoe supercomfortabel de stoelen zijn. Eenmaal aangekomen waren we verbaasd door het mooie gebouw en de ruime zaal, en over de zachtheid van de stoelen was niks gelogen! Onder het genot van een vlierbloesemsapje en een bakkie popcorn hebben we twee uur lang even heerlijk kunnen ontspannen, en de film was heel erg goed! Na de film ging Louise weer naar haar gastgezin, en ik wilde nog even avondeten in de stad. Ik ben naar een Gourmet Burger Kitchen gegaan, een luxe burgerrestaurant. Het was wel heel Amerikaans, want de frisdrank was ‘bottomless’(free refills!) en kwam in bekers van minstens een halve liter. Het menu was heel erg uitgebreid, maar ik heb gekozen voor een burger met gepaneerde kip, bacon (jam!), avocado (jam!) en rozemarijnfrietjes (jam). Omdat ik had gevraagd om het zonder broodje te krijgen (de ‘go naked’ optie.. ) kreeg ik er huisgemaakte coleslaw en een groene salade bij. Hoewel ik de enige persoon was in het restaurant die niet met een valentijnsdate aan tafel zat heb ik geweldig genoten! Toen ik thuis was heb ik nog even snel di papi en di mami gebeld, en daarna ben ik Despicable Me 2 gaan kijken met mijn gastgezin. Om half 11 ging het licht bij mij uit, want de volgende dag moest ik er weer vroeg uit voor hurlingtraining! Hier was ook nog wat verwarring over, omdat ze tegen mij zeiden dat het om ‘half eight’ begon. Ik dacht dus half 8, maar gelukkig wist Louise al dat dit half 9 betekend! Scheelt mij weer een uurtje eerder opstaan, haha

_____________________________________________________________________

Vandaag begon mijn dag dus met 3 uur koukleumen op het hurlingveld! Heel erg leuk om die training te bekijken: goed georganiseerd, de mannen werken hard en je blijft zelf ook alert, aangezien de ballen je om de oren vliegen en je de enige bent zonder helm op..  De coach gaf me nog een gedicht van Seamus Redmond dat heel belangrijk is voor hurlers, en dat ze blijkbaar graag voorgelezen willen hebben op hun begrafenis:

Grant me O’Lord, a hurler’s skill,

With strength of arm and speed of limb

Unerring eye for the flying ball

And courage to match whate’er befall

May my stroke be steady and my aim be true

My actions manly and my misses few

No matter what way the game may go

May I rest in friendship with every foe

When the final whistle for me has blown

And I stand at last before God’s judgement throne

May the great referee when he calls my name

Say, you hurled like a man; you played the game.

Mooi hè!

Er was een nieuwe coach aanwezig, die normaal training heeft in Gaelic football, en hij heeft me zo’n beetje de hele training lang allerlei informatie gegeven over hurling en de GAA. Tijdens de training mag ik gewoon overal doorheen lopen zodat ik goeie foto’s kan maken, en de coach loopt met me mee zodat ik onder de paraplu blijf, haha. Ik dacht dat de jongens zich misschien eraan zouden storen, maar de trainer zei: "they're all ugly anyways, go ahead". Haha, wat een liefde. En wat een luxe hè, een persoonlijke parapludrager?  Het is maar goed ook dat we de paraplu hebben, anders had ik in het ziekenhuis gelegen met een hersenschudding. Terwijl we langs het veld lopen mept één van de spelers een bal bovenop de paraplu, en het gebeurde vanochtend wel vaker dat ik snel aan de kant moest duiken om een vliegende bal te ontwijken. Deze sport is niet voor onoplettende mensen! Tijdens het oefenen van de tackles breekt één van de hurleys dwars doormidden doordat iemand iets te hard probeert een andere speler te tackelen. Wat een pech, want met deze breuk is de hurley niet meer te maken, maar joepiejoepie, wat een geluk voor mij! Ik mag de gebroken hurley houden als een souvenir! Een beetje ducktape en mijn hurlingset is compleet!

Om half 11 uur is de training voorbij, en dat is maar goed ook, want ik ben ondertussen tot op het bot verkleumd. Voordat de trainer me naar huis brengt (wat een luxe weer, scheelt dat half uurtje lopen) maakt hij nog even een babbeltje met een man die hurleys maakt. Mensen die deze dingen maken gaan zelf naar de clubs toe om hun hurleys te verkopen aan de spelers. Na de training stond de hurleymaker dus zijn spullen te verkopen vanuit de kofferbak! Heel leuk gezicht, al die spelers die staan te dringen om bij de kofferbak te kunnen.

Toen ik thuis kwam had ik het zo koud dat ik onder de deken ben gaan liggen, met handschoenen aan om dit verhaal te typen. Gelukkig is de verwarming nu weer aan, dus ik kan weer gewoon m’n ding doen! Dat betekend nu vooral veel snotteren en slapen, want ik begin een griepje te krijgen..  Morgen ga ik mijn eerste rapportage schrijven, en proberen een café te vinden waar ze een hurlingwedstrijd op tv hebben! Dublin speelt tegen Galway, dus dat beloofd wat!

Liefs!

1. Oom Klaas en tante Sandra:
    16 februari 2014
    Lieve Rosanne,

Wat weer een leuk verhaal! Wat een stoere mannen die Hurlingspelers. Ik zag er heel veel in korte broek, maar zij zullen het vast warmer hebben gehad dan jij. Goed dat je van die mooie kniekousen hebt gekocht. Het is fijn om te lezen dat het onderzoek al een beetje begint te lopen en je dus ook meer tijd nodig hebt om dingen te doen en je je minder hoeft te vervelen. Is het weer nog steeds zo slecht? Gisteren was het hier stormachtig en ook vandaag waait het hard, maar is het wel droog. Het gedicht wat Hurlingspelers bij hun begrafenis willen, vond ik wel mooi. Het laat ook zien hoe hurling in hun hart zit. Je zit nu al twee weken in Ierland en over minder dan twee weken komen we bij jou! We hebben er heel veel zin in en mooi dat jij de weg nu al zo goed kent in Dublin, want dan kunnen we mooi achter jou aanlopen. We zullen zorgen voor warme kleding, want ik ben ook een enorme koukleum, en als ik jouw verhalen lees is het altijd slecht weer in Ierland. Wij hebben vanmorgen weer lekker gerend. In het begin had ik spijt dat ik geen handschoenen aan had, maar na 10 minuten was ik al lekker warm gelopen. Nu heerlijk op de bank met een smoothie en de ereader en het relaxen kan beginnen!

Liefs, tante Sandra
  2. Lien:
    16 februari 2014
    Hoi Rosanne,
    Tjongejonge, weer een avontuur. Weet je zeker dat we geen thermokleding voor je mee moeten nemen? 3 uur aan de zijlijn staan te kleumen, dat valt niet mee.
    Maar voor jou beter dan 3 uur ergens in de brandende zon, of denk je nu anders over veldwerk in Australië?
    Misschien moet je de hurley maar niet lijmen. Dan kan hij mee in je koffer! Wat kosten die sticks eigenlijk? Op de foto lijkt het erop dat ze helemaal blanco zijn en van vurenhout of zo. Maar dat zal wel niet toch? Worden ze pas later aangepast aan de club?En is er veel kwaliteitsverschil?
    Fijn dat je er gaandeweg zo goed inkomt. St. Vincents wordt dus je onderzoeksclub? Stoere kerels hoor. Hebben ze ook een damesteam? En is er ook een "derde helft"in de kantine?
    Hé lieverd, hele fijne dag vandaag!
    Dikke kus
    mama