Even de toerist uithangen!

9 februari 2014 - Dublin, Ierland

Na lekker een beetje te hebben uitgeslapen ben ik weer naar Dublin gegaan, en dit keer had ik met Louise afgesproken om naar een Ethnic Food Market te gaan. Nadat we de markt hadden gevonden bleek die vrij klein te zijn, in een soort wijkcentrum. Het was er wel lekker warm, en het rook er lekker naar wierook en vreemde kruiden. Bij de meeste kraampjes verkochten ze eten (jummm), en er werden ook tasjes en allerlei prulletjes verkocht. Ik heb een hele mooie boekenlegger gekocht (zie de foto), en we zijn even gaan zitten voor een lunch. Die wisten ze wel te maken zeg! We hadden heerlijke scrambled eggs met avocado, tomaat en chilipepers (die ik er natuurlijk direct af gooide). Ook zat er een gesmolten kaas op de toast, en bij elkaar was dit een hele lekkere lunch! Verder hebben we ons ingehouden, hoewel dat wel even moeilijk ging bij de gebakkraam..

We hadden verwacht langer op de markt te zijn, dus daarna wisten we even niet meer wat we moesten doen. We besloten om te gaan kijken bij het ‘Lepregaun Museum’, een vreselijke toeristenattractie waar we stiekem wel nieuwsgierig naar waren (ook wel bekend van Geordie Shore.. )  Omdat we hier alleen in mochten als we meededen met een rondleiding hebben we dit maar overgeslagen, en na kort overleg zijn we naar het Guinness Warehouse gegaan! Dit was een veel beter plan! Degenen die hier al geweest zijn zullen wel weten waarom ;)  De tickets vonden we eerst wat duur, maar toen bleek dat we aan het eind van het museum een pint Guinness konden halen! Het was een heel erg informatief, en leuk museum, waar we onder andere de ‘smaaksensatie’ mochten meemaken. Hierbij werden we eerst naar een hele lichte kamer gebracht, om ons wakker te schudden en alert te maken. Hierna kregen we een superschattig minipintje Guinness, en toen moesten we doorlopen naar de volgende kamer. Deze was veel sfeervoller, en nadat we een instructie hadden gekregen mochten we onze eerste slok nemen. Diep inademen en ellenboog omhoog, zodat je een goeie slok krijgt (nippen doe je niet bij Guinness), vervolgens laat je het bier door je mond walsen zodat je de volledige smaakervaring krijgt. Hierna (of tijdens?) moet je weer uitademen! Lekker! Er werd ons uitgelegd dat dit bier 5 dagen oud (of jong) was, en daarom het meest verse glaasje Guinness was wat we ooit zullen drinken! Dit dacht ik al te proeven toen ik het bier door m’n mond liet walsen.. een echte fijnproever ben ik hè, haha. De afdeling met Guinness-reclame was ook erg leuk, zeker de nieuwe reclame waar dat leuke Nederlandse meisje op staat.. de verkoopcijfers van Guinness zullen de lucht in schieten!

Na deze geweldig smaakervaring zijn we een pint Guinness gaan drinken in het café op de bovenste verdieping. Vanaf hier kun je over heel Dublin uitkijken, en dit was een heerlijke plek om even te zitten en te genieten van mijn eerste volle pint Guinness! Ik had nooit verwacht dat ik het lekker zou vinden, maar ik moet zeggen dat ik er nu wel van kan genieten! Dit is waarschijnlijk het inburgeringseffect ;) beneden heb ik nog snel een sleutelhanger gekocht, omdat ik de huissleutel een beetje kaal vond (en ik hem sowieso niet kwijt wil raken!). Ondertussen waren we weer aardig hongerig geworden, dus we zijn in een pub gaan eten. De burger was nogal groot (net als de plakken bacon), en een beetje droog, maar de fritekes waren excellent!

Toen ik thuis kwam was de familie ‘the Voice of Ireland’ aan het kijken. Ik kijk dit programma in Nederland al niet, maar je hoeft al helemaal niet je tijd te verspillen aan de Ierse versie! Oei..

En ondertussen zit ik alweer een week in Ierland! Hoewel ik heel veel heb gedaan deze week, lijkt hij toch snel voorbij te zijn gegaan. Ik heb Guinness leren drinken, én ik drink elke avond een kop ‘regular’ thee (met een wolkje melk, I say). Volgende week gaat er meer vaart komen in het onderzoek (hoop ik), dus bereid je maar voor op veel sport-gerelateerd nieuws (en geklaag over de kou en de regen die je als supporter mee maakt)!

Liefs!

1. Mama:
    10 februari 2014
    Hey Rosie, mijn eerste reactie is niet geplaatst! Misschien was ik wel vergeten op "reactie plaatsen"te drukken :(
    Wat een prachtig klein en sfeervol theater. Is daar ook iets te doen wanneer wij er zijn? En met die pet zie je er erg Iers uit hoor.
    Het lijkt al weer meer dsan een week dat we je naar Schiphol brachten en wat is er veel gebeurd in die week. Ben benieuwd naar je eerste interviews en hoe het verder gaat met je planning.
    Vanavond even gezellig bijkletsen op ooVoo en anders bellen we je.
    Tot vanavond en xxxxxx, papa
  2. Oom Klaas en tante Sandra:
    Lieve Rosanne,

Mijn reactie was ook niet geplaatst! En het was een hele lange.... Wat weer een leuk verhaal. Dat schrijven zit wel in de familie, leuk om mee te leven met jou in Dublin. Ook al lust ik helemaal geen bier, ik ga denk ik het toch maar eens proberen met zo'n pint Guinness! Zeker nu er zo'n leuke reclame van is gemaakt. Wij hebben ook zo'n leuke foto gemaakt in het Tropenmuseum gisteren in Amsterdam. We konden de achtergrond zelf kiezen en van Tai Mahal, via orthodoxe Russische kerken, hebben we uiteindelijk gekozen voor een onderwaterachtergrond. Oom Klaas waren we kwijt tijdens de fotoshoot, dus die wordt er door Robin nog bij in gephotoshopt. Het was een hele leuke dag met elkaar en we vonden het heel leuk om Robins kamer te zien. Hij heeft een klein, maar heel gezellig kamertje in een hele leuke buurt. Lisa had een heerlijke cake gebakken en die hebben we als toetje bij de lunch gegeten. Terug in Houten, was Tim druk bezig met zijn taart voor de wedstrijd in het UMCUTRECHT. Wij hebben hem nog flink geholpen met het kruimelen van de cakevulling en het proeven of er wel genoeg Marasalwijn in zat. Dus als hij eerste wordt, dan natuurlijk ook een beetje dankzij ons! Je zult het de komende tijd wel drukker krijgen met je onderzoek, dat vult de dagen ook mooi voor je. Nooit gedacht dat jij zo'n sport als onderzoeksonderwerp zou kiezen, maar wel heel leuk om jovet te lezen.
    Nou lieverd, ik stop ermee, oom Klaas komt zo thuis en dan gaan we lekker een lange wandeling maken, het is namelijk mooi weer en we zitten straks de hele week weer binnen.
    Dikke knuffel van tante Sandra
  3. Rosanne:
    10 februari 2014
    Hee lieve familia! Ik kan al jullie reacties lezen hoor! Jullie eerste reacties zijn alleen geplaatst bij een foto, en niet bij het reisverslag. Dit verklaard waarom je ze hier niet terug ziet;) maar ik lees ze allemaal hoor!

Ik ben heel benieuwd naar de foto uit het Tropenmuseum! Ben blij dat het zo gezellig was :)

xxx
  4. Tante karin:
    10 februari 2014
    Ook al krijg je veel regenachtige dagen en dus niet echt de hurlingclub te pakken dan nog zijn je verhalen geweldig en gaan veel over eten. Kan ik zeker over mee praten. Hou net als jij en de rest van de familie van iets lekkers. Alleen gaat een pilsje er bij mij niet in maar dat walsen in je mond herken ik in iets anders!
    De foto's krijg ik volgens mij niet allemaal.
    Hoop voor jou datje straks veel over sport kunt schrijven, want daarvoor ben je toch in Ierland lieve schat? Liefs tante karin
  5. Robin:
    11 februari 2014
    Hee Roos,

Ik krijg honger van je berichten, kappen nou met die etensverhalen van je. Ik heb ontbeten met kwark en havermout dus het is enigszins deprimerend. Als straf mag je het beste Ierse recept bij terugkomst voor ons koken. Ik dacht aan Ierse burgers met guiness bier. Is maar een suggestie. Ierse burgers met ander bier mag ook.
    Bedankt voor je uitleg over bierdrinken trouwens, daar kan ik wel wat mee. Ik oefen eerst met glazen fristi, elleboog omhoog en gaan!
    Ik zal je binnenkort de gephotoshopte foto van het tropenmuseum sturen, je zult versteld staan. Zeker als ik zelf Oom Klaas erbij gephotoshopt heb.
    Mooie ervaringen doe je op hé! Ben benieuwd hoe het onderzoek straks gaat.

xx