Langzaamaan beginnen met het onderzoek!

4 februari 2014 - Dublin, Ierland

Nadat we gisteren onze gezonde groentesoepen (en een gigabak met warme fruitcrumble, hmm) achter de kiezen hadden zijn we nog even op zoek gegaan naar het Vikingdeel van Dublin. Dit viel nogal zwaar tegen, vooral omdat er allemaal ongure types rondhingen bij de mooiere stukken, en ik hier liever met een wijde boog omheen ging. Voor dit stukje Dublin moeten we nog maar een keer in het daglicht terugkomen. Na dik 10 uur geslapen te hebben zijn we gaan ontbijten (lekker uitgebreid buffet) en hebben we de koffers ingepakt. Gelukkig konden we die nog even stallen in het hostel, want ze zijn echt onmogelijk zwaar.. Onderweg naar Croke Park, hét stadion (en hoofdkwartier) van de GAA, hebben we een sim-kaart gekocht zodat we nu ook een Iers nummer hebben. De route naar het stadion was niet heel mooi, er was veel armoede te zien in de wijken. De telefoondraden lopen per huis vanaf de paal naar de voordeur, heel vreemd om te zien. Ze maken het de buren wel erg makkelijk om bij een akkefietje de telefoondraad door te knippen, hehe.

Bij Croke Park zijn we het GAA museum in gegaan om alles te leren over de Gaelic Athletic Association en hurling. Dit bleek de perfecte plek te zijn, want het was een heel uitgebreid museum met heel veel informatie en beelden van alle activiteiten en de geschiedenis van de GAA. Er was ook een interactief deel, maar dat was overgenomen door grote hordes buitenlandse studenten. Hier moet ik nog maar eens heen als mijn familie langs komt! Ik wil er sowieso nog eens terug want je kunt ook een rondleiding krijgen door Croke Park. In het museum hebben we ook ontdekt dat de GAA in 2009 een Oral History Project heeft gedaan waarbij er 800 diepte-interviews zijn afgenomen bij spelers/trainers/supporters etc. van de GAA. Veel van de onderwerpen die wij willen onderzoeken worden hierin ook aangekaart, dus ik ga erachteraan om die interviews te kunnen beluisteren. We hebben een telefoonnr. gekregen van ‘the Archivist’, dus die mysterieuze bron van informatie moet ik dan maar bellen! (Ik heb het net gegoogled, en een deel van de interviews is op internet te vinden, tsjakka!). Buiten het museum was een muur waarop de logo’s van alle GAA-clubs op stonden aangegeven, dus daar hebben we de logo’s van Bray en Howth snel op gezocht!

Na een hapje eten in het hostel zijn we op pad gegaan naar onze gastgezinnen! Van de receptie bij het hostel had ik een duidelijke routebeschrijving gekregen, dus het was niet moeilijk om het juiste huis te vinden! Louise ging de andere kant op, en ik ben benieuwd hoe zij het vind in Bray! Na met behulp van een vriendelijke Ier bij het gastgezin te zijn aangekomen kreeg ik een heel warm welkom. Na de onhandige ‘geef ik twee of drie zoenen’ kreeg ik direct een kop thee en kwam ik erachter dat de man des huizes een fanatiek hurlingspeler was die zelfs nog voor het team van Dublin in Croke Park heeft gespeeld! Daarnaast werkt zijn broer in Croke Park als ‘chef’. Ook speelt het zoontje hurling, dus ik mag direct mee naar zijn training vrijdag en zijn wedstrijd zaterdag. In de buurt bevinden zich drie GAA-clubs, waaronder St. Vincents, een vrij grote en bekende club. Genoeg mogelijkheden dus! De kleinste van het gezin heeft me nu al omgedoopt tot ‘Rosie’, dus dat zal dan wel mijn naam hier worden, haha. Beetje jammer dat de hond van het gezin ook zo heet…

Morgen ga ik op zoek naar een tweedehandsfiets, en wil ik langs de hurlingclub in Howth (hoewel ik ook in gedachten houd dat ik nu in de buurt van drie andere geschikte clubs woon).

Blijven jullie vooral reageren op dit blog, ik vind het ontzettend leuk om alle reacties te lezen! En om natuurlijk te weten dat het blog ook werkelijk gelezen wordt…

Liefs!

1. Chantie:
    4 februari 2014
    Oee Rosie, het avontuur is echt begonnen nu! Leuk leuk leuk :).
  2. Melanie:
    Wat leuk om te lezen Rosanne! Heb je al foto's van je kamer? Liefs
  3. Tante karin:
    4 februari 2014
    Het wordt gelezen hoor! Nu nog hopen dat je iets terug ontvangt...super leuk om te lezen hoe je het daar vindt en wat je beleeft. Dus,schrijf lekker door. Liefs Karin
  4. Rosanne:
    4 februari 2014
    Hee tante Karin! Ik heb hier een prima internetverbinding, dus ik krijg alle reacties door! Heel leuk om te lezen dat iedereen mijn avontuur zo bij houdt :) hopelijk gaat het met u ook goed! Nog heel erg bedankt voor de lieve kaart, vond hem heel leuk :) ik heb u enkele keren gebeld vorige week maar ik denk dat u niet thuis was ;) Liefs xx
  5. Oom Klaas en tante Sandra:
    5 februari 2014
    Lieve Rosanne,

Je verhaal wordt gelezen hoor! We zitten nu te ontbijten met de ipad naast ons. Wat een leuke schrijfstijl heb jij! We kunnen ons al helemaal voorstellen hoe je daar zit. We zijn heel benieuwd hoe de wedstrijd van zaterdag gaat. Geen idee wat het precies inhoudt. Fijn dat je zo'n leuke ontvangst hebt in je gastgezinnen. Ook wel gemakkelijk dat het hurling liefhebbers zijn, of is iedereen dat in Ierland? Op het journaal gisteren zagen we dat het heel slecht weer is in Ierland, en dat het ook allemaal deze kant op komt. Hopelijk is het zaterdag wat beter, of is hurling een binnensport? Heel veel plezier de komende dagen en tot gauw!

Groeten, oom Klaas en tante Sandra
  6. Maya, Bas en Max:
    5 februari 2014
    Nou Rosanne, Rosie, dat zal moeilijk worden als ze roepen "Rosie, Rosie, dinner is ready" !
    Je hebt het wel getroffen dat je in een gezin zit met actieve "hurlers". Beter kan niet. Ben benieuwd hoe je eerste ervaringen zijn wat betreft het Ierse hockey. Gebruik maar een brede Ier als schild mochten ze met die soeplepels die keiharde softbal jouw richting uit knallen!
    Veel plezier vrijdag en zaterdag en ik hoop dat Louise het ook naar haar zin heeft.
    groetjes Maya
  7. Wow...!!! mistig mysterieus....:
    7 februari 2014
    "Na de onhandige ‘geef ik twee of drie zoenen’ kreeg ik direct een kop thee en kwam ik erachter dat de man des huizes een fanatiek hurlingspeler was die zelfs nog voor het team van Dublin in Croke Park heeft gespeeld! Daarnaast werkt zijn broer in Croke Park als ‘chef’." Alles wordt gelezen Rosie..en vele dingen zijn herkenbaar...hahaha Je bent volledig opgenomen en voelt je als een vis in 't (hemel)water, je kan aan de slag. Mooi om te lezen! Succes... ;-)