Wat een weekend :D

2 maart 2014 - Dublin, Ierland

Omdat de familie de laatste dagen op bezoek was heb ik niks geschreven. We hadden het veel te druk met leuke dingen doen en lekkere dingen eten/drinken!

Ik ging donderdag vroeg op pad om eerst papa en mama van het vliegveld af te halen! Heel grappig om daar nu aan de andere kant van het hek te staan. Na wat voelde als een hele tijd wachten kwamen de reizigers naar buiten!! Eindelijk die langverwachte knuffels (en als verrassing hebben ze de zon ook meegenomen)! Aangekomen in het appartement (heel erg mooi en vol met IKEA) blijkt dat hun koffers stampvol zitten met 10 pakken stroopwafels, paashazen en 4 pakken rooibosthee! Heerlijk!! Helemaal super dat papa en mama van die lichte reizigers zijn, anders hadden de Ieren nu geen voorraadje 'stropwaffels' (en ik geen echte thee)! Het is heel erg leuk dat papa en mama er zijn, nu kan ik hen eindelijk laten zien waar ik de afgelopen maand heb uitgehangen! We gaan eerst lunchen bij the Queen of Tarts, en daarna is het tijd voor het Guinness Storehouse! Zowel papa als mama kunnen genieten van het Ierse bier, al slaat mama de pint aan het einde van de tour maar over.. en na die zware lunch bij de taartenkoningin kunnen papa en ik hem ook niet helemaal op.. niet getreurd, we krijgen dit weekend vast wel meer kansen voor een pint! We doen nog even wat boodschappen en gaan dan terug naar het appartement om wat te eten en te wachten op oom Klaas en tante Sandra, die later op de avond komen! Tegen de tijd dat ze er zijn en mij hun drop (!), chocola, stroopwafels (!) en porseleinen koe hebben gegeven (heel erg lief, bedankt!! ) is het al laat, en morgen wordt een lange dag!

De vrijdag begint goed: we gaan ontbijten bij Elephant & Castle.. Wat een geweldig ontbijt is dat! De meesten van ons kiezen voor een Californian Breakfast: verse jus, koffie, gebakken aardappeltjes, bacon, eieren én wentelteefjes met maplesyrup! Heel erg lekker!  Daar kunnen we wel even op verder! We besluiten een hop-on hop-off bus te pakken, zodat we alle belangrijke plekken even kunnen zien! Het is nog vrij fris zo bovenin die open bus, maar we zijn echte bikkels en maken de hele tour af. Helaas betekend dit wel dat we een heel stuk van ons appartement vandaan worden afgezet aan het eind, maar gelukkig zijn we met een stel enthousiaste wandelaars op pad, dus dat maakt niks uit! 's Middags gaan we met de DART-trein naar Howth, en daar beginnen we direct met een lunch bestaande uit warme chocomel en belegde broodjes (al was de chocomel dit keer minder lekker.. ). De dame achter de bar verwachtte dat we niet ver meer gingen wandelen, maar dat had ze even goed mis! We hebben nog een hele flinke klifwandeling gemaakt helemaal rondom Howths Head (de berg van Howth), en dat leverde een stel prachtige foto's op! Het was een heerlijk dag vol zon, en de route was heel erg mooi. Pas aan het eind begint het te druppelen, dus we nemen snel de trein weer terug naar Dublin, waar we de Palace Bar in duiken. In deze oude literaire Ierse pub vermaken we ons makkelijk een hele tijd onder het genot van een pint Guinness of twee (en zakjes gezouten pinda's), en het is al snel weer laat op de avond. Omdat de meeste van ons geen honger meer hebben (komt door die pinda's hoor, hehe) halen oom en ik nog een Fish&Chips ('chippers') die we lekker opsmikkelen in het appartement. Tijd voor een potje Yathzee! Oom Klaas haalt zelfs de Internationale Wall of Fame, en dat is direct een mooie afsluiter van de dag. Zzzzz...

Zaterdag is hurlingdag! Ons plan om weer bij Elephant & Castle te ontbijten gaat niet door, want die besluit een uur later pas open te gaan.. gelukkig kun je bij de Queen of Tarts ook ontbijten, dus daar kunnen we terecht! Ons sportprogramma begint met een fikse wandeling naar Croke Park, waar we deelnemen aan de stadiontour. Leuk om het stadion ook eens te zien met mooi weer! Ik heb nu al heel veel zin in de grote Gaelic Footballwedstrijd die St. Vincents hier speelt op St. Patrick's Day! Dat wordt een prachtig feestje, zeker als ze winnen! Na de tour lopen we richting de velden van St. Vincents, maar we houden eerst een lunchpauze in mijn vaste koffietentje. Niet alleen is de koffie daar goed, maar het eten is ook heerlijk en de dames van de bediening zijn weer vriendelijk als altijd :) bedankt mama voor het trakteren!

Als we bij St. Vincents aankomen komt het team net het veld op rennen, klaar voor de match! De eerste selectie is nu gemaakt uit de groep, en de meeste die vandaag mogen spelen had ik al wel verwacht. De coaches komen zich even voorstellen aan iedereen, en Damien heeft een tasje vol mooie GAA-souvenirs meegenomen voor m'n familie. Reuzeleuk om te merken dat ze iedereen zo hartelijk welkom heten! Het wordt een hele leuke wedstrijd, en mijn mannen spelen enorm goed. Het eindigt met een gelijkspel, veel beter dan ik eigenlijk verwacht had (aangezien hun tegenstander zich aan de top bevind). Het is wel ijzig koud, dus na de wedstrijd gaan we op kosten van Damien lekker opwarmen met een pint Guinness in het clubhuis! Ik besluit de mannen in de kleedkamer te trakteren op een stroopwafel, en ze beginnen allemaal te glunderen bij de aanblik van dit buitenlandse lekkers (en hiermee bedoel ik de stroopwafels hè). Gelukkig houden ze wel allemaal netjes hun handdoekjes vast, anders had ik meer gezien van het team dan me lief is.. Nadat ik het huis van mijn gastgezin heb laten zien, en we wat spullen hebben meegenomen die alvast naar NL kunnen, gaan we weer terug naar het centrum, op zoek naar een lekker restaurantje. We komen terecht bij O'Reilly's, een restaurant die de Ierse keuken serveert! Het is er heel gezellig, en de 'pig on a plate' bevalt goed! Dit gerecht bestaat uit worstjes, spare-ribs en 'roasted pork belly', mét knapperig vetrandje. Jamjamjam!  De Irish stew van de mannen was ook goed gelukt, en de lekkere toetjes maken de maaltijd helemaal af! Het plan is om nog een pint te gaan drinken in een pub met live muziek, maar elke bar is zo enorm afgeladen dat mama en ik besluiten om naar het appartement te gaan voor een kop thee. Papa, oom en tante willen nog wel een pub in, dus die gaan nog even op zoek! Wat een feestgangers hè ;)  We kijken onze ogen uit op straat naar alle meisjes die praktisch naakt over straat lopen.. hoe komen ze erbij om er met deze temperaturen (of gewoon in het algemeen) er zo bij te lopen?? Korte rokjes (als ze al over de billen heen komen), blote benen, gigantische hakken (lekker met die kinderkopjes) en het liefst zo min mogelijk erboven aan.. brrr

's Ochtends ga ik met m'n spullen richting huis, omdat de a'fvallers' van de groep vandaag een wedstrijd spelen met het intermediate team. Hier moet ik natuurlijk ook bij zijn :) De coaches zijn er ook allemaal bij, hoewel ze allemaal wat brak zijn van een goed feest bij Damien thuis. De jongens spelen weer prima, ondanks de stromende regen, maar de scheidsrechter misdraagt zich nogal. Aan het einde scoort St. Vincents nog een punt, waardoor ze de wedstrijd winnen, maar de scheids is ervan overtuigd dat het gelijkspel is.. niks tegen in te brengen natuurlijk, maar wel heel jammer. Damien brengt me naar het station, en ik ga weer terug de stad in, op zoek naar papa en mama! Ik vind ze in het Viking museum, een leuk museum waar van alles te zien is over Vikingen en opgravingen. Om half 2 hebben papa en mama gereserveerd bij .. jaja .. Elephant & Castle ! Ik kies de Steak & Egg, wat bestaat uit een 'kleine' steak (groot genoeg voor mij!), twee gebakken eieren, een halve avocado, Hollandaisesaus én een gebakken banaan. Wat een geweldige combinatie! Mama doet gezonder met een bakje granola en vers fruit, en papa neemt een goeie sandwich met tonijn/olijven/ansjovis. Ziet er ook goed uit! Ik denk dat 85% van de eters in het restaurant voor de chickenwings ging, en Damien had ze ook aangeraden, maar als er zoveel lekkers op het menu staat ga ik niet voor een bakje kippenvleugels! Omdat het waarschijnlijk de laatste keer deze week is dat ik zo lekker zal eten neem ik een toetje na, de Kahlua Express: chocolade en koffie-ijs met Kahlua en geroosterde hazelnoten  Hierna is het dan toch echt tijd voor het bezoek om te vertrekken.. heel vreemd idee dat ik straks weer in m'n eentje hier ben!

En toch zit ik nu weer alleen op m'n kamertje, lekker aan het nagenieten van het super gezellige weekend. Het was heel erg leuk om de familie hier te hebben, en ze hebben me enorm verwend door me overal mee naartoe te nemen en me uit eten te nemen!! Ik vond het reuze gezellig!  Ik bof maar met zulke lieve ouders en een geweldige oom en tante!

Morgen begint week 5 al weer, en we beginnen direct goed met weer een avond in de gymzaal (ik zal proberen wat foto's te maken van de spierballen)

Liefs!

1. Tante Sandra en oom Klaas:
    3 maart 2014
    Lieve Rosanne,

Wat een leuk verhaal en wat een goede beschrijving van wat we allemaal hebben gedaan! Wij hebben enorm genoten van de tijd met elkaar in Dublin. En nooit geweten dat hurling zo'n geweldige sport is. Vanaf nu vinden we de voetballers in Nederland maar watjes! Het is leuk om nu te weten waar je zit als we lezen over jouw kamer en het Hurlingveld. Heel veel succes met je onderzoek en we blijven we je volgen op je blog.

Dikke kus, oom Klaas en tante Sandra
  2. Lien:
    3 maart 2014
    Nou Rosanne, dat was me het weekend wel hoor! We genieten net als jou na van alles. Dublin is een mooie stad, we hebben dingen gezien die we zonder jouw studieproject nooit hadden ontdekt. De Gaelic Sports en mentaliteit zijn heel bijzonder. En de Ieren zijn echt ontzettend vriendelijk, we gaan graag nog eens terug voor een langere vakantie.
    Ik vind het fijn om te zien hoe goed jij je draai al hebt gevonden en dat de mensen om je heen zo goed voor je zorgen. Je bent echt aan het inburgeren en ze maken dit niet lastig voor je.
    Geniet ook maar van een tijd zónder ouders achter je aan:) Je bent een goede gids geweest!
    Tot horens!
  3. Mama:
    4 maart 2014
    Hoi Rosie!

Ik sluit mij helemaal aan bij mijn reisgenoten. Het waren heerlijke dagen met mooi weer en een uitgebalanceerd programma van onze reisleidster ter plekke :) . De wandeling op Howth gaf mij echt een eiland gevoel. Pure sport gezien, lekker gegeten én gedronken, reuze gezellig met tante en oom er bij. En natuurlijk de knuffels die ik zo gemist had. Je maakt daar een hele goede tijd mee, die je voor altijd bij zal blijvne denk ik zo.

Big hug en tot horens.